Monday, April 25, 2011

Doa Buat Zubek


Dalam perjalanan aku ambil mak aku pulang dari tempat kerja aku dapat panggilan daripada Rahimi yang menyatakan berita yang kurang baik mengenai Abdullah Zubair a.k.a zubek. Zubek dikatakan hilang ketika joging bersendirian di Bukit Larut. Bagai halilintar memanah ke bumi dengan pantas aku segera menghubungi teman-teman yang rapat dengannya bagi mengesahkan berita yang ku dengar. Ternyata berita tersebut memang tepat sekali.

Walaupun aku hanya rapat dengan zubek ketika kami sama-sama praktikal di Taiping namun aku amat pilu mendengar berita mengenainya. Masih segar dalam ingatanku zubek la yang biasanya menjadi 'abang besar' ketika kami berada di rumah sewa. Zubek akan mengendalikan sesuatu hal dengan matang dan adil buat semua. Aku ingat lagi ketika istilah 'makan dalam member' begitu popular di rumah sewa zubek la selalunya akan menjadi orang yang sangat serba salah.

Aku juga masih ingat lagi bila aku dengan selambanya masuk ke kelas ketika dia sedang mengajar. Aku buat selamba je dan dengan pantas dia memperkenalkan aku pada anak muridnya beserta latarbelakang 'kegemilangan' ku.

Zubek sangat gigih. Walaupun dia tahu kelemahan dia dari segi penyampaian dia tak pernah putus asa untuk membuat abm segala bagai. Tukang batu api dan kaki kutuk masa tu aku, justin ngan enal. Tapi zubek hanya senyum dan gigih membuat kerjanya.

Aku ingat lagi kisah rakaman lakonan di rumah uncle, kisah naik van beramai-ramai pergi makan, pergi ipoh di tengah malam dan terus ke genting.. Aduhai.. semua tu menyentuh dikalbu.Benda yang paling aku suka pasal zubek dia memang rajin tolong member. Aku ingat lagi waktu aku bawa team rugby ke mckk. Aku telefon zubek aku ada di Kuala Kangsar dengan pantas esokya dia turun ke untuk bertemu dengan ku.

Zubek memang tak lama aku mengenali dan bersahabat dengan kau. Tapi aku tahu kau memang sahabat sejati. Aku harapkan yang terbaik dan aku yakin kau masih selamat. Doaku buatmu zubek..Kau memang terbaik..,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...